تندیس مرد جوان پارتی



تندیس مرد جوان پارتی (اشکانی)
دوره اشکانی
سفالین با لعاب فیروزه ای
قرن یکم یا دوم میلادی
حوزه جغرافیایی : غرب ایران ٬ عراق ٬ سوریه

در این تصویر تندیسی بسیار زیبا از نجیب زاده جوان پارتی که با لباس فاخر و پاهای برهنه بر روی سکوی کوچکی ایستاده و شیی را در دست دارد مشاهده می شود .

پارتی بودن این تندیس از تاج مخصوص پارتیان بر سر جوان و همچنین لباس این تندیس که مشتمل بر نیم تنه ٬ کمربندی بر روی آن ٬ بالاپوشی با آستین های کوتاه و شلوار گشاد و چین دار مربوط به این دوره قابل تشخیص است .

مرد جوان دست راست خود را بر قبضه شمشیر ظریف خود نهاده و در دست چپ با احتیاط شیی را نگه داشته است . با توجه به کوچک بودن عکس به طور یقین نمی توان در مورد شیی در دست او اظهار نظر کرد ولی به نظر می آید که حیوان دست آموزی را در دست خویش نگه داشته است که در این صورت این مجسمه را از جمله آثار بسیار خاص دوره پارتی می کند این گونه تندیس ها در سراسر قلمرو دوره اشکانی به ویژه غرب ایران ٬ عراق و سوریه یافت می شوند . از لحاظ هنری مجسمه تلفیق زیبایی از هنر پارتی و یونانی است.

این تصویر از کاتالوگ یک حراجی عتیق برگرفته شده است. در کاتالوگ حراجی بدون نام بردن از ایران مبدا این شی را آسیای مرکزی اعلام کرده اند.  این شی احتمالا به یک کلکسیون دار خصوصی فروخته میشود و این عکس تنها چیزی است که از این شی برای بازدید عموم به جا میماند. 

هیچ نظری موجود نیست: